Persbericht

Willis Towers Watson voorziet significante marktdisrupties voor (duurzame) energiebedrijven

Ongunstige ontwikkelingen op verzekeringsmarkt dragen bij aan verstoring bedrijfsvoering.

Januari 30, 2019
| Nederland

AMSTELVEEN, 7 february 2019 - Traditionele en duurzame energiebedrijven moeten zich voorbereiden op verstoring van hun bedrijfsvoering vanuit diverse hoeken, waaronder mogelijk ongunstige ontwikkelingen op de verzekeringsmarkt. Dit stelt Willis Towers Watson in haar nieuwste Power and Renewable Energy Market Review.

De belangrijkste risicobevindingen

• De realiteit van klimaatverandering, die niet alleen de samenstelling van de energiemix van landen beïnvloedt, maar ook de verzekeringstechnische posities van grote delen van de verzekeringsmarkt, aangezien de grote Europese bedrijven zich om milieutechnische redene terugtrekken uit de kolengestookte energieopwekking.
  • Onafhankelijke en kleinere kolenexploitanten die een gediversifieerde portefeuille missen, kunnen het meest worden getroffen door de daaruit voortvloeiende beperking van marktcapaciteit.
  • Meer in het algemeen zet het Lloyd's 'Decile 10'-initiatief de toon voor een meer rigoureuze mondiale verzekeringsmarkt in 2019.
  • De ontwikkeling van innovaties in energieopwekking, zoals grotere windturbines met een hogere productie, zou gefrustreerd kunnen worden door de onwil van verzekeraars om de risico's te accepteren die gepaard gaan met nieuwe en onbewezen technologieën.
  • Ontwikkelaars op het gebied van duurzame energie worden geconfronteerd met geopolitieke problemen, waarbij nationale regeringen de mogelijkheid hebben om gunstige regelgeving te veranderen - bijvoorbeeld door prikkels voor duurzame energie te verminderen, waardoor d vooraf overeengekomen investeringen van de ontwikkelaars worden geraakt.
  • Continu veranderende cyberrisico's vormen niet alleen een directe bedreiging voor de eigen bedrijfsvoering van bedrijven, maar brengen ook hun toeleveringsketen en de toegankelijkheid van de klant in gevaar.

Graham Knight, Head of Natural Resources GB bij Willis Towers Watson, zegt:
"De risico's waarmee de (duurzame) energiesector wordt geconfronteerd, zijn breed en veranderen voortdurend. Omdat de effecten van klimaatverandering en geopolitieke risico's nog steeds onzekerheid creëren en bovenaan de bestuursagenda staan, bieden de snelle innovaties in technologie zowel bedreigingen als kansen. Het is de taak van de verzekeringssector om de risico's van deze nieuwe ontwikkelingen te accepteren en de juiste risicoadviezen en risico-overdracht / retentie oplossing te bieden. Het is essentieel dat de huidige (duurzame) energiebedrijven zich voorbereiden op de turbulenties die ontwrichtende veranderingen onvermijdelijk met zich meebrengen. Onze Market Review helpt hen om dat goed te plannen."