Persbericht

Pensioenfondsen in opkomende markten duiken op in de wereldwijde top 20 – Nederlandse fondsen houden prominente positie

September 21, 2018

AMSTELVEEN, 21 september 2018 – Het totale vermogen van de grootste pensioenfondsen wereldwijd is in 2017 met 15,1% gegroeid naar $18,1 biljoen, een verdere versnelling van de groei die werd bereikt in 2016 (6,1%). Dat blijkt uit de het laatste Willis Towers Watson Thinking Ahead Institute global 300 onderzoek. Hoogste Nederlandse notering is Stichting Pensioenfonds ABP op plek 5 met bijna $ 500 miljard. Samen met de andere Nederlandse pensioenfondsen in de lijst, is de Nederlandse pensioensector goed voor 6,7% van het vermogen onder beheer van de top 300 pensioenfondsen.

Uit het onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met Pensions & Investments, blijkt dat de top 20 fondsen goed zijn voor 41,1%van het totale wereldwijde pensioenvermogen, ten opzichte van 40,3% het voorgaande jaar.

Opkomende markten

Opkomende markten komen de afgelopen jaren steeds prominenter terug in de ranglijst, met het Employees 'Provident Fund (India) als een nieuwkomer in de top 20 in 2017. In de laatste 10 jaar zijn in totaal vier nieuwkomers uit opkomende markten de top 20 binnengekomen, drie uit Azië en één uit Afrika.

Jacco Heemskerk, Head of Investments bij Willis Towers Watson, licht toe: "Het toegenomen aantal fondsen afkomstig uit opkomende markten weerspiegelt een trend over de lange termijn, waarbij veel vooruitgang wordt geboekt op het gebied van governance en weerbaarheid. Deze landen zijn vooral interessant om te bestuderen, omdat ze zich meestal in een vroeg stadium van hun ontwikkeling bevinden en investeringsmodellen kunnen blijven aanpassen en doorontwikkelen."

In een commentaar op de bevindingen voegde Bob Collie, head of research van de Thinking Ahead Group1, toe: "Dit is een periode van buitengewone verandering voor grote pensioenfondsen, aangedreven door een samenloop van factoren. Het gaat niet alleen om demografische veranderingen, het veranderende wereldwijde economische evenwicht, sociale verwachtingen, politiek, duurzaamheid, regulering of technologie. Het is alles bij elkaar, en het is de manier waarop de veranderingen elkaar aanvullen. Veel van deze organisaties zijn vrij jong en zijn snel gegroeid. Dit zet hun governance en uitvoering in de schijnwerpers."

Defined Contribution

Van de 300 grootste fondsen stegen in 2017 de pensioenfondsen met een DC-regeling (Defined Contribution) met 17,6%, terwijl de pensioenfondsen met een DB-regeling (Defined Benefit) met slechts 13,5% groeiden. Het vermogen van pensioenfondsen met een DB-regeling was daarmee in 2017 nog steeds goed voor 64,7% van het totale vermogen (ten opzichte van 65,5% in 2016). Ook in Nederland blijft de DC-trend zich voortzetten waarbij de nieuwe opbouw vaak in een DC-regeling wordt ondergebracht terwijl de oude DB-regeling naar een APF of een groter pensioenfonds wordt gebracht.

"Hoewel de langere termijnverschuiving van DB naar DC zich blijft voortzetten, valt op dat het DB-vermogen blijft groeien en nog altijd het grootste deel van het totale vermogen uitmaakt. We zien de hybride markt als een interessant onderdeel van het landschap om in de gaten te houden, met de verwachting dat de groei zal blijven voortduren naarmate pensioenfondsen afwijken van de traditionele DB-strategieën." voegt Jacco eraan toe.

Overheids- en publieke pensioenfondsen (waaronder ook Stichting Pensioenfonds ABP) zijn goed voor 68,6% van de totale activa, en stijgen met 0,2% sinds 2016.

Noord-Amerikaanse fondsen vormen de grootste regio op het gebied van belegd vermogen, goed voor 42,3% van alle activa in het onderzoek, gevolgd door Azië-Pacific (27,3%) en Europa (26,5%). Noord-Amerika vertoont de snelste groei op jaarbasis in de periode 2012/17 met 6,2%, iets meer dan de 6,1% van Azië-Stille Oceaan en 3,8% in Europa.

In totaal kwamen de afgelopen vijf jaar 26 nieuwe fondsen de top 300 in, waarvan het grootste netto aantal fondsen uit de Verenigde Staten afkomstig is (9). De Verenigde Staten hebben nog steeds het grootste aantal fondsen binnen de top 300 (133), gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (25), Canada (18), Japan en Australië (beide 17). Nederland heeft met 12 pensioenfondsen ook een aanzienlijk aandeel in de top 300. Dit is wel 1 minder dan in 2012.

Het vermogen van de top 20 fondsen wordt overwegend belegd in aandelen (46,7%), gevolgd door vastrentende waarden (36,1%) en alternatieven en liquide middelen (17,6%). Als we kijken naar de allocaties per regio, hadden de APAC-fondsen de grootste allocatie  naar vastrentende waarden (52,5%) en Noord-Amerika de grootste allocatie naar alternatieven (34,8%).

Top 20 pensioenfondsen (USD miljoenen)

Rank Fund Market Total Assests

2. Sinds 31 maart 2018
3. Sinds 31 maart 2017

Over het Thinking Ahead Institute

Het Thinking Ahead Institute is een wereldwijde non-profit organisatie met als doel om invloed uit te oefenen op veranderingen in de wereld van insitutioneel vermogensbeheer, die spaarders ten goede komen. Het instituut bestaat uit institutionele beleggers, vermogensbeheerders en andere partijen die graag invloed willen uitoefenen binnen de branche, in het voordeel van de spaarders wereldwijd. Het Institute heeft 45 leden met de verantwoordelijkheid voor US $12 trillion en komt voort uit de Thinking Ahead Group van Willis Towers Watson Investments.