Wereldwijde fusie-en overnamemarkt noteert slechtste resultaat sinds tien jaar

Juli 20, 2018
| United Kingdom

AMSTELVEEN, 20 juli, 2018 - In het tweede kwartaal van 2018 noteerde de wereldwijde fusie-en overnamemarkt haar slechtste prestatie sinds de lancering van de Quarterly Deal Performance Monitor (QDPM) in 2008, uitgevoerd door Willis Towers Watson. Wereldwijd hadden dealmakers moeite om waarde toe te voegen: ze presteerden de afgelopen drie maanden gemiddeld 6,1 procentpunt onder de MSCI Index1. Dit is een daling van 0,6 procentpunt ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar.

Prestaties bereiken dieptepunt

“Prestaties van wereldwijde overnemende partijen zijn tot een dieptepunt gedaald door confrontatie met volatiliteit van de markt en hoge onzekere wereldwijde economische vooruitzichten, extra gevoed door de oplopende handelsoorlog. De belangstelling voor fusies en overnames blijft echter groot. Uit de resultaten blijkt dat bedrijven meer dan ooit moeten nadenken over hoe ze hun fusies-en overname-activiteiten organiseren om te voorkomen dat ze teveel betalen of zich blootstellen aan onnodige risico’s”, aldus Gabe Langerak, Hoofd M&A Willis Towers Watson West-Europa.

Europese overnemende partijen scoren beter

Europese overnemende partijen scoorden afgelopen kwartaal het beste resultaat. Per kwartaal noteerden ze een negatieve score van slechts 0,6 procentpunt. Dit werd deels gerealiseerd door meerdere positieve resultaten in het Verenigd Koninkrijk. Noord-Amerikaanse overnemende partijen scoorden met 6,2 procentpunt onder de index aanzienlijk slechter in het tweede kwartaal. Bedrijven in de Azië-Pacific regio behaalden opnieuw de slechtste resultaten, met een ondermaatse prestatie van 21,7 procentpunt.

Positiever beeld Europa

“In Europa is het totaalplaatje een stuk positiever dan in de rest van de wereld, wellicht door de globalere focus. De meeste deals van Europese bedrijven waren regionale deals, waaronder enkele recente spraakmakende fusies tussen Europese topmerken; maar in 2018 is een derde van de Europese deals tot nu toe regio-overschrijdend, wereldwijd is dit in 15 procent van de deals het geval”, zegt Langerak.

Laagste niveau bereikt sinds decennium

Jana Mercereau, hoofd bedrijfsfusies en overnames voor Groot-Brittannië, voegt toe: “De ‘deal making bonanza’ in 2018 zal waarschijnlijk voortduren zolang de solide economie, een lage rente en ondersteunende kredietmarkten blijven bestaan. Tegelijkertijd is het moeilijk te negeren dat de laatste twee dieptepunten plaatsvonden in het jaar voor de financiële crash in 2007 en vlak voor het uiteenspatten van de ‘dot.com-bubbel’ in 2000.”

“Ondanks het optimisme en de drang om te groeien, suggereren de slechte prestaties dat investeerders op dit moment een zeer geringe foutenmarge kunnen hanteren. Naarmate de fusie-en overname-activiteiten hun hoogtepunt bereiken, groeit het belang van discipline en sterke toewijding. Hierdoor kunnen bedrijven risico’s beperken en de fout vermijden om te veel te betalen”, aldus Mercereau.

Aanvullende resultaten

Verder komen onderstaande resultaten naar voren uit de wereldwijde studie van Willis Towers Watson, in samenwerking met Cass Business School:

• Deal-types van alle groottes, met een waarde van $100 miljoen tot meer dan $10 miljard, bleven gemiddeld achter bij de Global Index.
  • Gedurende een looptijd van één jaar bleven overnemende partijen achter met een gemiddelde van 2,7 procentpunt.
  • Snelle, sector overschrijdende en grensoverschrijdende deals bleven achter bij de index (met respectievelijk 3,2%, 5,4% en 6,6%), een duidelijke trendommekeer ten opzichte van het vorige kwartaal.
  • De sectoren consumptiegoederen, gezondheidszorg en telecommunicatie presteerden beter dan hun respectieve indices.
  • De sectoren consumer product en services, energy & power, financial, industrial, material en high technology, presteerden ondermaats ten opzichte van hun respectieve indices.

Over de Quarterly Deal Performance Monitor (QDPM) methode:

• Analyses zijn uitgevoerd vanuit het perspectief van de overnemende partij.
  • De performance van de aandelenkoersen in een kwartaal is berekend als procentueel verschil in de aandelenprijs aan het einde van het kwartaal ten opzichte van zes maanden daarvoor.
  • Alle deals waarbij de overnemende partij minder dan 50 procent van de aandelen van de over te nemen entiteit bezat na de overname zijn niet meegenomen. Alle deals waarbij de overnemende partij meer dan 50 procent van de over te nemen partij al in handen had voor de transactie plaatsvond, zijn verwijderd.
  • Alleen afgeronde fusies en overnames met een waarde van minimaal $100 miljoen zijn bestudeerd voor dit onderzoek.
  • Data over de bestudeerde deals zijn afkomstig van Thomson Reuters.

Over Willis Towers Watson M&A

Willis Towers Watson M&A Practice combineert onze expertise in risico- en menselijk kapitaal om een volledig aanbod aan M&A-diensten en oplossingen te bieden die betrekking hebben op alle fases van het M&A-proces. We hebben speciale expertise op het gebied van planning, due diligence, risico-overdracht en posttransactie-integratie; onderdelen die het succes van elke transactie bepalen.

Over Willis Towers Watson

Willis Towers Watson (NASDAQ: WLTW) is een vooraanstaande wereldwijd opererende consultant, broker en solutions provider die organisaties helpt om risico om te zetten in groeimogelijkheden. Sinds de eerste stappen in 1828 heeft Willis Towers Watson nu 40.000 werknemers in meer dan 140 landen. Wij ontwerpen en leveren oplossingen die risico beheren, arbeidsvoorwaarden optimaliseren, talent laten groeien en kapitaal effectief inzetten om organisaties en medewerkers te beschermen en te versterken. Ons unieke perspectief stelt ons in staat om verbindingen te zien tussen talent, middelen en visie – de dynamische formule die bedrijfsprestaties verbetert. Together we unlock potential.

Footnotes

1. De MSCI World Index wordt als standaard gebruikt, tenzij anders aangegeven.