Zakelijk rijden wordt groener

Populariteit van elektrische bedrijfsauto’s binnen twee jaar met 20 procent toegenomen

Augustus 1, 2017
| Nederland

AMSTELVEEN, 1 augustus 2017 — Bijna de helft van alle Nederlandse bedrijven (47%) die zakelijk rijden aanbieden, gaat hun leaseautobeleid binnen de komende twaalf maanden herzien. Ruim een kwart van deze bedrijven (28%) kiest daarbij voor auto’s die milieuvriendelijker zijn en meer dan de helft (56%) kiest voor andere automerken of modellen. Dit blijkt uit het jaarlijkse ‘Company Car Benefits Survey’ van Willis Towers Watson.

Bedrijven verbeteren niet alleen wat er op de weg gebeurt, maar proberen ook binnen de kantoormuren de nodige milieuvriendelijke aanpassingen door te voeren. De meest gangbare wijzigingen zijn het aantal reisuren beperken door de kwaliteit van conference calls te verbeteren (15%) en het stimuleren van thuiswerken (9%).

Voorkeur voor diesel daalt

Het onderzoek van Willis Towers Watson laat zien dat 37 procent van alle bedrijven enkel dieselauto’s aanbiedt aan hun werknemers. Dit is een opmerkelijke daling ten opzichte van vorig jaar, toen nog de helft van de bedrijven (48%) een voorkeur gaf aan dieselauto’s. De populariteit van LPG-, hybride- en elektrische auto’s is daarentegen sinds 2015 flink gestegen. In 2015 stelde 56 procent van de bedrijven groene leaseauto’s beschikbaar, dit jaar biedt 76 procent milieuvriendelijke auto’s aan.

Minder belang bij emissiegrenswaarde

De afgelopen jaren hebben steeds minder bedrijven belang bij het instellen van een emissiegrenswaarde voor hun leaseauto’s. Deze waarde berekent hoeveel uitlaatgassen (g/km) een bedrijfsauto maximaal mag uitstoten. In 2015 stelde nog 58 procent van alle bedrijven een emissiegrens in en vorig jaar deed de helft van alle bedrijven (50%) dit. In 2017 is een nieuwe daling zichtbaar; slechts 44 procent van de bedrijven met een leaseautobeleid heeft een emissiegrenswaarde ingesteld.

Verschuiving naar groener rijden

Mary Cloosterman-Hughes, Head of Data Services Benelux bij Willis Towers Watson: “Binnen de Nederlandse leaseautomarkt zien we een voorzichtige verschuiving naar groener rijden. De populariteit van hybride en elektrische bedrijfsauto’s is binnen twee jaar tijd met twintig procent toegenomen. Daarnaast zien we dat steeds minder bedrijven enkel dieselauto’s aanbieden. We verwachten dat steeds meer bedrijven de komende jaren hun leaseautobeleid gaan herzien.”

Leasebeleid verschilt per land

Lisa Grunditz, Global Lead Company Car Benefits Survey voor Global Data Services bij Willis Towers Watson: “Alle Europese markten hebben hun eigen beleid met betrekking tot leaseauto’s. In alle landen blijft het een belangrijke arbeidsvoorwaarde en daarom is het essentieel voor bedrijven om een beleid toe te passen dat efficiënt en voordelig is. Daarnaast moet het ook voortdurend afgestemd worden op eventuele wijzigingen in de lokale wetgeving. Voor Europese bedrijven is het belangrijk dat hun regionale managers goed op de hoogte zijn van de veranderingen binnen hun markt.”

Over het onderzoek

Het ‘Company Car Benefits Survey’ van Willis Towers Watson werd voor het eerst uitgevoerd in 1984. Het bevat informatie en data over het leaseautobeleid van bedrijven in meer dan 78 landen.

Over Willis Towers Watson

Willis Towers Watson (NASDAQ: WLTW) is een vooraanstaande wereldwijd opererende consultant, broker en solutions provider die organisaties helpt om risico om te zetten in groeimogelijkheden. Sinds de eerste stappen in 1828 heeft Willis Towers Watson nu 40.000 werknemers in meer dan 140 landen. Wij ontwerpen en leveren oplossingen die risico beheren, arbeidsvoorwaarden optimaliseren, talent laten groeien en kapitaal effectief inzetten om organisaties en medewerkers te beschermen en te versterken. Ons unieke perspectief stelt ons in staat om verbindingen te zien tussen talent, middelen en visie – de dynamische formule die bedrijfsprestaties verbetert. Together we unlock potential.

Tessa Hoff
+ 31 (0) 88 543 3130