Nieuw dieptepunt voor Nederlandse loongroei

Tegenvallende resultaten te wijten aan hoge inflatie

Juli 13, 2017
| Nederland

AMSTELVEEN, 13 juli 2017 — De lonen in Nederland zijn in 2017 gemiddeld met 2,5 procent gestegen. Doordat de inflatie ook is toegenomen, blijft de loongroei in reële termen steken op een magere 1,0 procent. In 2016 was dit nog 2,4 procent. Hiermee is de Nederlandse loongroei gezakt naar een nieuw dieptepunt. Dit blijkt uit het ‘Salary Budget Planning Report’ onderzoek van Willis Towers Watson, dat wereldwijde salarissen en economische groei onder de loep neemt.

Ondanks de tegenvallende resultaten lijkt de situatie volgend jaar ietwat te verbeteren. Het onderzoek voorspelt een Nederlandse loongroei van 2,7 procent en 1,3 procent in reële termen, door een inflatie van 1,4 procent. Hiermee blijft de inflatie in ons land ook volgend jaar onder het Europese gemiddelde van 1,8 procent. De hoogste inflatie werd dit jaar gemeten in het Verenigd Koninkrijk, met 2,8 procent.

2016 2017 2018
loongroei inflatie reële termen loongroei inflatie reële termen loongroei inflatie reële termen
Nederland 2,5 0,1 2,4 2,5 1,5 1,0 2,7 1,4 1,3
EU28 gemiddelde 2,7 0,1 2,6 2,7 1,7 1,0 2,7 1,8 0,9

Koopkracht beperkt

Mary Cloosterman-Hughes, Head of Data Services Sales bij Willis Towers Watson in de Benelux: “In Nederland zien we dat de loongroei constant blijft, terwijl de inflatie sterk toeneemt. Dit heeft een negatief effect op onze koopkracht. Gelukkig ziet 2018 er iets rooskleuriger uit. We hopen hiermee dat de Nederlandse economie dit dieptepunt snel achter zich kan laten en de verwachte groei ook na 2018 doorzet.”

Hoogste loongroei in Roemenië

Roemeense werknemers genieten van de sterkste loongroei in Europa. Daar is in 2017 het reële loon gemiddeld met 3,3 procent toegenomen. Dit ligt ruim boven het Europese gemiddelde van 2,7 procent. In Spanje, België en het Verenigd Koninkrijk zijn salarissen het minst gegroeid ten opzichte van andere Europese landen. In Spanje is geen groei van het reële loon gemeten (0,0%); in het Verenigd Koninkrijk en bij onze zuiderburen is de toename in vergelijking met vorig jaar slechts 0,1 procent.

Geen loongroei door inflatie

Cloosterman-Hughes: “In Europa is de loongroei bijna overal gestegen. Het nadeel is alleen dat de inflatie ook toeneemt, waardoor de koopkracht ten opzichte van 2016 is gedaald. Zo zien we dat salarissen in 82 procent van alle EU-landen dit jaar zijn gestegen of gelijk zijn gebleven ten opzichte van 2016. Echter, door een stijging in inflatie zien we nergens in Europa een loongroei in reële termen. Dit was in 2016 nog 2,6 procent; nu is daar nog maar 0,9 procent van over. In 2018 verwachten we dat in bijna alle EU-landen een loongroei gerealiseerd wordt, maar in slechts 11 landen zal dit hoger uitvallen dan in 2017.”

OVER WILLIS TOWERS WATSON

Willis Towers Watson (NASDAQ: WLTW) is een vooraanstaande wereldwijd opererende consultant, broker en solutions provider die organisaties helpt om risico om te zetten in groeimogelijkheden. Sinds de eerste stappen in 1828 heeft Willis Towers Watson nu 40.000 werknemers in meer dan 140 landen. Wij ontwerpen en leveren oplossingen die risico beheren, arbeidsvoorwaarden optimaliseren, talent laten groeien en kapitaal effectief inzetten om organisaties en medewerkers te beschermen en te versterken. Ons unieke perspectief stelt ons in staat om verbindingen te zien tussen talent, middelen en visie – de dynamische formule die bedrijfsprestaties verbetert.
Together we unlock potential.

VOETNOOT

1. De ‘Salary Budget Planning Report’ is uitgevoerd door de ‘Data Services Practice’ van Willis Towers Watson. Het onderzoek is in maart 2017 uitgevoerd onder 13.250 respondenten van bedrijven uit 139 landen wereldwijd. Het rapport bevat bevindingen van het jaarlijkse onderzoek van Willis Towers Watson over lonen en aanbevelingen voor bedrijven om hen de komende jaren te helpen met hun beloningssystemen.
  2. De Consumentenprijsindex (CPI) inflatiecijfers zijn samengesteld door de Economist Intelligence Unit (EIU). De cijfers zijn van april 2017.