Europese M&A-markt groeit ondanks tegenvallende wereldwijde resultaten

Juni 28, 2017

AMSTELVEEN, 28 juni 2017 - Het aantal afgeronde fusies en overnames boven de $100 miljoen bleef wereldwijd achter in het tweede kwartaal van 2017. De kwartaalresultaten van de Quarterly Deal Performance Monitor (QDPM) van Willis Towers Watson laten zien dat kopers 3,9 procentpunt (pp) onder de Index* presteerden – het laagste resultaat dat is vastgelegd sinds het begin van de studie in 2008. Opvallend is dat Europese overnemende partijen beter presteerden dan het gemiddelde: zij behaalden een outperformance van 1,8 pp boven de index. Een verschil met vorig kwartaal; toen presteerden zij 4,2 pp onder de index. Wereldwijd blijft het driejarige gemiddelde van 5,6 pp boven de index in stand.

Europa blinkt uit

Het onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met de Cass Business School in Londen, laat zien dat Europese overnemende partijen uitblinken in een over het algemeen tegenvallend kwartaal. In totaal werden 29 transacties afgerond; vijf meer dan in het vorige kwartaal.

Gabe Langerak, M&A Leader West-Europa bij Willis Towers Watson: “Europese fusies en overnames lijken bestand tegen de wereldwijde trend van tegenvallende cijfers. Het is reden om optimistisch te zijn. Toch blijft de vraag bestaan of het enkel een korte termijn tendens is, of juist een aanzet voor een langdurig herstel van de wereldwijde markt.”

Azië laagste resultaten ooit

Overnemende partijen in Noord-Amerika realiseerden dit kwartaal een kleine toename in outperformance van 0,9 pp met 96 afgeronde transacties. Het aantal afgeronde overnames en fusies in Azië-Pacific daalde van 80 overnames in Q1 naar 51 afgeronde deals dit kwartaal, met een underperformance van -8,4 pp. Dat is het laagste resultaat ooit gemeten. Ondanks de tegenvallende resultaten gaan Aziatische bedrijven nog steeds aan kop in het driejarige gemiddelde van de analyse. Dit is dankzij een consistente overperformance van de afgelopen jaren, tot wel 24,2 pp boven de regionale index. Noord-Amerikaanse overnemende partijen realiseerden in dezelfde periode een outperformance van 1,2 pp boven de regionale index.

Langerak: “De tegenvallende performance in andere regio’s, met name in Azië, is een weerspiegeling van markten die op weerstand stuiten, veroorzaakt door bijvoorbeeld strengere regelgeving van overheden. Denk hierbij aan de aangescherpte Chinese controle op uitgaande kapitaalstromen, maar ook de onzekerheid ontstaan rond de Brexit, de recente verkiezingen in het Verenigd Koninkrijk en het protectionistische beleid van Trump. De tegenvallende resultaten in deze regio’s creëerden voor Europa juist nieuwe kansen. Het kwam ons gunstig te staan. Als we verder kijken dan de daling in het vorige kwartaal, zien we dat de resultaten van overnemende partijen ver boven de index eindigen. Daarnaast wordt een sterk rendement op de afgeronde transacties gehandhaafd.”

Slechts twee megadeals

Het tweede kwartaal van 2017 leverde wereldwijd 183 afgeronde transacties** op. Door deze langzame start zijn bijna alle vormen van overnames gedaald ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2016. Er was ook een duidelijke afname van het aantal megadeals met een waarde van meer dan $10 miljard. Slechts twee overnames van dit volume werden in het tweede kwartaal afgerond; in Q2 2016 waren dit er tien.

Langerak: “Na onvoorspelbare politieke ontwikkelingen en een recordaantal transacties in het laatste kwartaal van 2016, is het wellicht geen verrassing dat de groei in overnames recentelijk is afgevlakt. De Brexit-onderhandelingen blijven voorlopig nog een onzekere factor, toch zijn overnemende partijen optimistisch over de tweede helft van het jaar. Zij zien een overvloed aan kapitaal dat tegen historisch lage tarieven beschikbaar is.”

* MSCI World Index wordt als standaard gebruikt, tenzij anders vermeld.
** Afgeronde transacties tussen 1 april 2017 en 13 juni 2017 zijn meegenomen in het QDPM onderzoek over het tweede kwartaal van 2017. Wij voorspellen dat het huidige aantal transacties van 183 voor het einde van het tweede kwartaal toeneemt met 15-20%.

Methodologie Willis Towers Watson QDPM

• Analyses zijn uitgevoerd vanuit het perspectief van de overnemende partij.
  • De performance van de aandelenkoersen in een kwartaal is berekend als procentueel verschil in de aandelenprijs aan het einde van het kwartaal ten opzichte van zes maanden daarvoor.
  • Alle deals waarbij de overnemende partij minder dan 50% van de aandelen van de over te nemen entiteit bezat na de overname zijn niet meegenomen. Alle deals waarbij de overnemende partij meer dan 50% van de over te nemen partij al in handen had voor de transactie plaatsvond, zijn verwijderd.
  • Alleen afgeronde fusies en overnames met een waarde van minimaal $100 miljoen zijn bestudeerd voor dit onderzoek.
  • Data over de bestudeerde deals zijn afkomstig van Thomson Reuters.

Over Willis Towers Watson Human Capital M&A

Willis Towers Watsons Human Capital M&A Practice adviseert klanten over menselijk kapitaal bij een deal, van belangrijke elementen van een financiële due diligence tot de integratie van het personeel nadat de deal is gesloten.

Over Willis Towers Watson

Willis Towers Watson (NASDAQ: WLTW) is een vooraanstaande wereldwijd opererende consultant, broker en solutions provider die organisaties helpt om risico om te zetten in groeimogelijkheden. Sinds de eerste stappen in 1828 heeft Willis Towers Watson nu 40.000 werknemers in meer dan 140 landen. Wij ontwerpen en leveren oplossingen die risico beheren, arbeidsvoorwaarden optimaliseren, talent laten groeien en kapitaal effectief inzetten om organisaties en medewerkers te beschermen en te versterken. Ons unieke perspectief stelt ons in staat om verbindingen te zien tussen talent, middelen en visie – de dynamische formule die bedrijfsprestaties verbetert.