Solvency II maakt verzekeringssector minder aantrekkelijk voor investeerders

Mei 29, 2017
  • Spanje
  • Zweden
  • United Kingdom

AMSTELVEEN, 29 mei, 2017 - Door de complexere rapportages die vereist zijn onder Solvency II is het lastiger voor investeerders een goed overzicht te krijgen van de performance van individuele verzekeraars. Dit blijkt uit een rapport van Autonomous Research en Willis Towers Watson, gebaseerd op informatie van 31 Europese verzekeraars. Uit het rapport blijkt dat Solvency II tekortschiet als vervanging voor embedded value (EV). Ook de sterke afname van bruikbare EV-data in Europa en het feit dat het waarschijnlijk lang duurt voordat IFRS-herziening (de nieuwe voorstellen worden deze maand gepubliceerd) hun vruchten gaan afwerpen, maken de verzekeraars kwetsbaar.

Rol investeerders ontbreekt

Andrew Crean, Managing Partner bij Autonomous Research: “Het doel van Solvency II is een duidelijker beeld geven van de kapitaal toereikendheid voor Europese verzekeraars. Het zou een beeld moeten geven van de risico’s en de capaciteit om dividend uit te keren.  De Solvency II cijfers houden niet altijd rekening met de positie van investeerders. Dit veroorzaakt problemen voor externe partijen om de performance en de dividend capaciteit te beoordelen.

Onduidelijke transitie

Harm Blaak, directeur bij Willis Towers Watson: “Solvency II maakt de transitie van IFRS-winstbepaling naar cash en dividend onduidelijk. Hierdoor kunnen de kosten van het eigen vermogen binnen de sector oplopen. Dit is vooral een risico wanneer markten inzakken en zorgen ontstaan over veiligheid van kapitaal. Zo namen, door het gebrek aan transparantie over cash en kapitaal in 2008/09, de impliciete kosten van het eigen vermogen met 20 procent toe.”

Gebrek aan transparantie

De conclusies van het rapport benadrukken dat de verzekeringssector het huidige gebrek aan transparantie moet oplossen voor stakeholders. Dit kunnen zij doen door de gevoeligheden van het vrije vermogen onder Solvency II zichtbaar te maken. Daarnaast is het belangrijk om duidelijk te maken wanneer Solvency II of IFRS financiële transacties en betaalcapaciteiten van dividenden belemmerd.

Blaak: “Een nadeel voor de verzekeringssector is dat Solvency II en IFRS-projecten in de nabije toekomst verschillende richtingen op gaan. Op zichzelf kunnen ze niet aan de verwachtingen van investeerders voldoen. Naar aanleiding hiervan hebben wij standaard templates voor de verzekeringssector opgesteld om het probleem aan te pakken.”

Over het rapport: Solvency II één jaar later

Het rapport van Autonomous en Willis Towers Watson is gebaseerd op informatie van 31 Europese verzekeraars over Solvency II, het risicogebaseerde toezichtraamwerk voor verzekeraars. De verzekeraars spreken zich in het rapport uit over de tekortkomingen van het huidige stelsel. Zowel het onder Solvency II vereiste  ‘SFCR’ rapport, dat in mei/juni gepubliceerd wordt als de lange termijn hervorming van IFRS, komen niet tegemoet aan de behoeftes van investeerders. Willis Towers Watson stelt daarom gestandaardiseerde templates om Solvency II te verbeteren als winst Performance / kasstroom meting.

Over Autonomous

Autonomous Research is in 2009 opgericht is een toonaangevend en onafhankelijk onderzoeksbureau voor financiële bedrijven wereldwijd. We hebben bestaande samenwerkingen zonder externe investeerders. We werken zonder conflicten – we adviseren geen bedrijven en we handelen niet in eigendoms- en vermogensbeheer. Onze focus ligt op het bedienen van onze klanten met hoogwaardige onderzoeks- en uitvoeringsmogelijkheden over de gehele breedte van kapitaalstructuur.

Over Willis Towers Watson

Willis Towers Watson (NASDAQ: WLTW) is een vooraanstaande wereldwijd opererende consultant, broker en solutions provider die organisaties helpt om risico om te zetten in groeimogelijkheden. Sinds de eerste stappen in 1828 heeft Willis Towers Watson nu 40.000 werknemers in meer dan 140 landen. Wij ontwerpen en leveren oplossingen die risico beheren, arbeidsvoorwaarden optimaliseren, talent laten groeien en kapitaal effectief inzetten om organisaties en medewerkers te beschermen en te versterken. Ons unieke perspectief stelt ons in staat om verbindingen te zien tussen talent, middelen en visie – de dynamische formule die bedrijfsprestaties verbetert.